Peruna kaupassa

11.02.2020

Haastattelimme pitkäaikaista yhteistyökumppaniamme Tuorekartanon toimitusjohtajaa, Kari Kastaria:

Jazzy perunat

Mitä ovat kuumat perunat kaupan hyllyllä?

Arkea helpottavat ratkaisut, kuten mikroperunapussit. Ideana mikroperunapussissa on tasakokoiset pienet mukulat jotka kypsyvät nopeasti ja ovat herkullisia. Kuluttajien suosikkilajikkeina tällä hetkellä ovat Jazzy ja Annabelle. Uudet vetovoimaiset lajikkeet ovat tuoneet myös nostetta vanhoille kestosuosikeille kuten Siiklille.  

 

Osaavatko kuluttajat jo kysyä perunaa lajikkeen mukaan vai riittävätkö väripussit?

Kuluttajista osa on hyvinkin tietoisia nykyisistä lajikkeista sekä niiden ominaisuuksista ja osaavat olla vailla perunaa lajikkeen nimellä. Mutta vielä on paljon tekemistä lajiketietoisuuden lisäämisessä. Jos kuluttajat saataisiin ajan tasalle perunalajikkeista ja niiden käyttö mahdollisuuksista, mitä todennäköisimmin voitaisiin nostaa perunan myyntiä ja kulutus nousisi. Lajiketietouden jakaminen kuluttajille on kaikkien alalla toimijoiden tehtävä. Paras tulos saadaan toimimalla yhdessä.  

 

Millaisia asioita kuluttajat kysyvät perunoista?

Syvälle juurtuneet käsitykset perunan terveellisyydestä herättävät kysymyksiä. Sopiiko peruna laihduttajan lautaselle? Ja mitkä ovat perunan ilmastovaikutukset? Myös hiilijalanjälki puhututtaa kuluttajia. Perunan pakkausmateriaalit ja erilaiset pakkausvaihtoehdot ovat myös useimmin kysyttyjen kysymysten listalla. Kuluttajat kaipaavat selvästi faktoihin perustuvaa tietoa, millainen tuotteen kokonaiskuorma ympäristölle on.  Ruokahävikin minimointi ja tuotannossa syntyvä hävikki kiinnostavat myös.

Mikä on mielestäsi parasta perunassa?

Suomalainen peruna on konstailematonta ja puhdasta perusruokaa. Peruna on erinomainen vaihtoehto täyttää 1/3 lautasesta: se on edullinen, maukas ja ravinteikas. Meidän pitää olla ylpeitä suomalaisesta perunasta!